Scandinavian shit!

  • Du skall inte tro att du är något.
  • Du skall inte tro att du är lika god som oss.
  • Du skall inte tro att du är klokare än oss.
  • Du skall inte inbilla dig att du är bättre än oss.
  • Du skall inte tro att du vet mer än oss.
  • Du skall inte tro att du är förmer än oss.
  • Du skall inte tro att du duger till något.
  • Du skall inte skratta åt oss.
  • Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  • Du skall inte tro att du kan lära oss något.
  • Förbannade helvetes jantelag!
    Var det någon som såg Skavlan igår på ettan? Dom pratade om janelagen och hur den påverkar oss.
    Man känner av jantelagen så starkt i Sverige, särkilt i Kiruna och särskilt om man är tjej. Just det. Särskilt om man är tjej. Det pågår någon sorts häxjakt bland tjejer, alla mot alla, ingen går säker. Inget sägs högt eller rätt ut, utan det tisslas och tasslas runt omkring den "skyldige"

    "Såg du vad hon hade på sig? Fan vad hon såg tjock ut" 

    "Fan vad dryg och otrevlig hon är, en riktig bitch"

    "Hon sjöng jättefalskt"

    "Hon tror fan att hon är något"

    Det är aldrig en och samma person det pratas om, det kan vara vem som helst. Man pratar skit med vem som helst, även med dom som man har pratat skit om en timma tidigare. Fast då prata man skit om den person som just lämnat rummet, ungefär.

    Det handlar om avundsjuka och osäkerhet, att man inte får tillräckligt mycket uppmärksamhet och bekräftelse. Man förstör så mycket för sig själv om man orkar lägga ner tid på vad alla andra gör, får göra, ser ut och beter sig.

    Jag är själv inget undantag och nog snackar jag skit. Men bara om folk som jag VET snackar skit om mig och behandlar mig som skit. Men jag känner att jag måste bättra mig ännu mer, sluta bry mig har jag gjort för länge sedan och det känns skönt.
    Tjejer är så bra på att göra en höna av en fjäder, blåsa upp saker, sprida rykten och göra saker hundra gånger värre än vad det egentligen är. Att gå runt och vara surig, bitter och arg förlorar man bara själv på.


    Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0