Gulag

Jag har börjat läsa en bok. Gulag de sovjetiska lägrens historia. Boken är på cirka 700 sidor, än så länge har jag bara kommit till sida 67 men redan nu mår jag illa. Fy fan.. Man kan inte föreställa sig hur det var. Just nu läser jag avsnittet "Gulags första läger" De ligger på några öar ute i Vita havet i de absolut norraste delarna av Ryssland, Solovetskijöarna. Näst intill omöjligt att rymma därifrån. Bara det får mig att må illa, känslan av instängdhet och opplöshet.

Jag har läst väldigt mycket om Nazisternas koncentrationsläger, jag har hört överlevaren Benny Grünfeld berätta om sina upplevelser från Auschwitz, sett teckningar som han har målat, bilder från hans minne om vad han kom ihåg därifrån och läst många böcker av Magda Eggens som också överlevde Auschwitz.

Men på något sätt känns Gulags historia ännu mer.

Tyskarnas koncentrationsläger fanns i ungefär 20 år (kanske till och med ännu mindre tid). Auschwitz fanns i cirka fem år. Nazityskland fick ett slut, Amerikanerna befriade de överlevande från många läger. Alla vet vad förintelsen är, den är ihågkommen. Man får läsa om den i skolan.

Men väldigt få vet något om de Sovjetiska koncentrationslägrerna. 

1926 lades grunden till det som kom att bli Gulag. Ett politiskt fångläger som upprättades av Lenin där de som inte hade samma politiska åsikt som han hamnade. De sista politiska fånglägret stängdes i februari 1992. 1992!
Ingen visste nästan någonting om Gulag. Amerikanerna hade kunnat hjälpa dem i Gulag, om de visste. Men Gulags interner vart lämnade åt sitt öde. Sovjetunionen var stäng för omvärlden. Så ofantligt mycket människor mördades, svalt, frös och torterades till döds.

Jag tror den här boken som jag läser är väldigt bra och intressant. Men redan nu börjar det komma exempel på hur fångarna torterades och misshandlades. Både psykist och fysiskt. Jag mår illa.

Bl a fick det sitta på pålar upp till arton timmar utan att röra sig, ibland med tyngder runt benen. Detta ledde givetvis till invaliditet. De blev nerknuffade eller nersparkade från långa trappor av vakterna. Tvingades gå nakna långa sträckor i isande kyla. En annan form av tortyr som var säskilt speciell för just Solovetskijöarna var att skickas "till myggen" En fånge som lyckats rymma vittnar om en fångvaktare som slet av en fånge alla kläder band honom vid ett träd mitt i skogen där det vimlade av mygg. Jag ska inte säga så mycket mer.

Hur kan människor vara så grymma mot varandra?

Kommentarer
Postat av: Janne Pihlaja

Du att Lenin dog väl 1924 tror jag. Det verkar lite komplicerat att upprätta fångläger efter sin död? Är du säkert på att du inte menar stalin?

2010-02-21 @ 09:19:21
Postat av: Sofia

Japp, Lenin dog 1924. Och Stalin fortsatte hans arbete med Gulag och byggde det ännu större. Som mest fanns det fångläger i alla Rysslands tolv tidzoner.

2010-02-21 @ 12:23:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0