"Det där är såå indie!"

Indie. Allt oftare stöter jag på de ordet i min vardag. Vad är en indie? Hur är man när man är indie? Tja.. Vad jag fattar det som så handlar indie om självständighet. Kommer från engelska ordet Independent. Tanken är väl att indieband och indiefilm ska vara oberoende av stora skivbolag och filmbolag. Om ett indieband exempelvis blir känt så är det inte indie någo mer eftersom det då blir allt som indie inte står för. Sen har väl en indie klädstil växt fram från popkulturen i 60- talets england.

Jag har fått för mig att personer som säger att dom är indie är ena jävla sura och bittra jävlar. Vet inte riktigt varför..  Jag tror inte jag har träffat en riktigt indie, bara wannabie indies.  Allt det här har jag bara fått för mig, kanske jag är en aning fördomsfull om man säger så..  

Jag och Alex började diskutera det där. I cirka en och en halv timma höll vi på att diskutera saker som var indie.
Den här listan fick vi till över saker som vi tycker är indie. Listan innehåller klädesplagg, olika artister, filmer och även bara saker som "ÄR" indie på något konstigt sätt.. Ta den inte seriöst!

Tove Jansson.  (Författaren till mumintrollen)
Muminkoppar.  Entligt Alex så är muminkoppar väldigt indie. "Muminkoppar är jättemycket indie!"
Grön fjällräven jacka.  (Viktigt att den är just grön)
Stora svarta nördglasögon.
Kjol och strumbyxor i brunt, oranget eller någon anan jordnära färg.
Franz Ferdinan  (Indierockband)
Kappsäck.  (Helst fjällräven)
Svartrandig halsduk.  (Annan färg går ju också givetvis bra)
Amélie från montmartre.  (Film)
Arctic Monkeys  (Indierockband)
Vegetarianism  (Eller veganism)
Lilla My tofs på huvudet  (Detta är också entligt Alex "Såå indie")
Fota.  (Helst med systemkamera)
Te  (Fast det får inte vara någon av liptons fruktteer, helst lösviktste med något som heter i stil med "Vinternatt" eller "Månskensljus"
Böcker.  ( Väldigt indie att läsa böcker, exempelvis att läsa Räddaren i nöden)
Palestinasjal.  (Jag säger bara Johan och Dennis Kalla)
Broder Daniel  (Här går jag och Alex meningar isär. Jag menar bestämt att Broder Daniel är indiepop men Alex håller inte riktigt med.
Tygpåsar.
The Smiths  (Bandet är så indie som det bara går att bli varför vet varken jag eller Alex. The Smiths är i alla fall en viktigt del i indiekulturen eller vad man ska säga.
Stickade tröjor.  (Väldigt indie entligt mig)
Att inte vara Muffare  (Är du muffare så är du absolut inte indie, finns egentligen inte något parti som vi kan säga är indie direkt. Men vänsterpariet och miljöpartiet är väl två bubblare)

Så.. De va de hele



Kommentarer
Postat av: J to the K

Mina glasögon är indie ;)Och Broder Daniel är inte lika mycket indie som tex The kooks eller Shout out louds;)

2010-03-02 @ 00:10:53
Postat av: J to the K

är grymt besviken att jag har missat den här diskutionen btw;)

2010-03-02 @ 00:12:19
Postat av: Al

Mjo :) Lite "fördomsfull" men ja typ något i den stilen :) Fjällräven är väll ändå för fjortisar, haha!

2010-12-06 @ 17:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0