Vad ska vi göra?

Jag har börjat förvånas över hur lite elever som går estetiska programmet kan om musik och musikhistoria. Folk kan inte sjunga, inte lägga stämmor, inte spelat sitt instrument som dom har som huvudinstrument. Och vi ska faktiskt inte ens tala om musikhistoria eller (viktiga & mindre viktiga) band och personer som har en betydande del inom musiken. Eller jo, det ska vi visst.

När jag var yngre och började upptäcka musik så började allt med Bruce Springsteen, Johnny Cash och Ac/dc.. Vad jag kan minnas iallafall. Efter det så grävde jag ner mig totalt i 50, 60, 70 och liite 80-tals musik. Jag tror alla har något band eller någon artist som var den "första". Men det verkar som om det inte riktigt har snappats upp av vissa esteter. Alls. Det verkar som om dom inte har snappat upp så mycket musik över huvudtaget. Eller snappat upp och snappat upp. Dom har säkert lyssnat men inte LYSSNAT på låtar. Förstår någon vad jag menar?

Man kan lyssna på en låt och sen kan man också lyssna på en låt, noggrant. Man tar till sig den, man känner låten i kroppen och låter sig påverkas på ett eller annat sätt. Fysiskt eller psykiskt.

När jag gick första året så var det annorlunda, folk spelade och repade på rasterna. Folk var bra, duktiga på att spela sitt huvudinstrument och kunde typ 2 instrument till. Nåja, kanske inte riktigt alla. Men nästan.
Men framför allt, folk var intresserade av det vi höll på med, att sätta upp musikaler, konserter och framförallt att spela live överhuvudtaget. Verkar inte finnas något sådant intresse eller engagemang för det just nu på estet känner jag. Folk bara lallar runt och fattar ingenting. Såklart inte alla. Men en alldeles för stor skala. Och de drar ner dom som faktiskt är intresserade.

F***ing retards..

Kommentarer
Postat av: Ylva

Jag fattar vad du menar.. Men kan det vara så att det är så många som sjunger och inte spelar något annat instrument? Det är ju som inte samma sak att ställa sig i grupp och sjunga en låt a capella som det är att dra ihop ett gäng och jamma på rasten.



Eller så behöver de nya och gamla eleverna lite inspiration. Finns inte det så är ju ingenting kul, även fast man är asgrym på något.



När jag gick på estet och hade teorilektioner (musik/musikhistoria mm) så var de alltid så grymt tråkiga. Jag vet inte hur man ska kunna spicea upp lektionerna så de blir någonting, men något måste kunna göras så det blir roligt istället för bara skitjobbigt.



BLA BLA BLA BLA!!!!!! Visst har jag en poäng? Eller är jag bara dum?

2011-02-23 @ 15:16:54
URL: http://cthreepo.blogg.se/
Postat av: Sofia

Det där med teori tycker ju faktiskt dem flesta är tråkiga tror jag. Men det har blivit mycket bättre och mycket roligare lektioner måste jag faktiskt säga.



Det jag främst blir förvånad över är att folk inte verkar vara så intresserade av musik överhuvudtaget utan bara glider och skiter i allt. Folk som borde gå en helt annan linje liksom.



Att det är många som sjunger är roligt och faktiskt inga problem, att vissa har sång och faktiskt inte kan sjunga eller vill lära sig överhuvudtaget är en helt annan sak..

Men jag förstår vad du menar :)

2011-02-23 @ 15:23:51
Postat av: Anonym

så du är bäst på allt då eller? :)

2011-02-26 @ 23:59:46
Postat av: Sofia

Nej kära anonym jag är inte på något sätt bäst på allt. Det jag önskar av vissa estetelever (inte alla) är mer engagemang och intresse för det man håller på med.

Förstår du? Nä, jag trodde väl det..

2011-02-27 @ 00:06:37
Postat av: Anonym

tycker du att du gör allt med engagemang och intresse vid varje lektion eller dag i skolan som ni har? Man kanske borde se efter sig själv före man uttalar sig om alla andra? :)

2011-02-27 @ 17:56:10
Postat av: Sofia

:) Både ja och nej. Det är väldigt olika från dag till dag. Ibland har jag ingen lust att gå till skolan överhuvudtaget, inte för att det är tråkigt utan på grund av andra olika anledningar. Och ibland så har jag massa idéer som jag framför och gärna vill ha med i det vi håller på med för tillfället. Jag engagerar mig till hundra procent och anstränger mig.

Ibland mår man bra och ibland mår man mindre bra, så är det för alla. Och det förstår jag.

Men när det varje gång kommer några stycken till rep som vi har gemensamt och där alla ska jobba tillsammans så är det inte så kul när vissa faktiskt inte bryr sig alls.



"Man kanske borde se efter sig själv före man uttalar sig om alla andra?"



Alla? Jag skrev att det inte gällde alla. Ser du det? Står i allra sista delen av inlägget om du råkade missa :)

2011-02-27 @ 21:53:13
Postat av: Anonym

Vilka människor är det då du talar om fröken? :)

2011-02-27 @ 23:14:23
Postat av: Sofia

Vilka människor det är jag talar om? :) På riktigt? Frågar du mig det? Jag måste då få hänvisa till mitt inlägg ovanför och även kommentarer som jag lämnat tidigare.

Jag vill inte bli kallad för fröken.

Den här diskussionen är nu slut.

Ha det bra och allt de där.

2011-02-27 @ 23:27:32
Postat av: Anonym

Om du inte tycker om anonyma kommentarer så kan väl du också säga vem eller vilka personer du talar om? Deal?

2011-02-28 @ 00:06:10
Postat av: Ylva

Hon kan ju inte hänga ut personer med namn, fattar du väl? Dessutom tror jag inte att hon menar någon speciell, utan folk i allmänhet. Att själva känslan för musiken och estetiska programmet har förändrats.

2011-02-28 @ 12:48:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0